Scam of Scientology forum index Scam of Scientology
Kritisch forum over een gevaarlijke en kwaadaardige sekte

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Gratis reclame voor Naconon.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Scam of Scientology forum index -> Narconon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peter Schilte

BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2015 1:33 pm    Onderwerp: Gratis reclame voor Naconon. Reageer met quote

In meerder kranten heeft een artikel gestaan, geschreven door Sandra van Maanen. De titel is "VERSLAAFD voor je het weet". Zij is tekstschrijver die ook artikelen verkoopt aan kranten.

Naar aanleiding van dat artikel, waarbij in een kader reclame werd gemaakt voor Narconon, compleet met alle leugens en bullshit die Narconon over zichzelf durft te publiceren, heb ik met 2 kranten telefonisch contact gehad. De ene krant was absoluut niet blij met wat ik ze kon vertellen over Narconon!
De andere was wat minder geschokt.
Ik had inmiddels al een brief gestuurd naar die2 kranten die ik hieronder laat zien:

Quote:
Ingezonden brief.

Naar aanleiding van het artikel van 3-6-2015 “VERSLAAFD, voor je het weet” het volgende.
Aan de goede bedoelingen van “Marcel” twijfel ik nauwelijks, want ook hij is op sluwe wijze misleid door de Scientologykerk. Wat heeft de Scientologykerk te maken met het artikel? Eigenlijk alles.
“Marcel” is namelijk afgekickt bij Narconon, en Narconon is een afkickcentrum van de Scientologykerk en gebruikt methodes die gebaseerd zijn op ideeën van die kerk. Eigenlijk moet ik zeggen sekte, want dat dekt de lading beter dan het woord kerk.
Mij gaat het met name om het kader “OVER NARCONON”.
Ik ga punt voor punt behandelen.
• In het programma worden methodes toegepast die die geen enkel wetenschappelijk onderzoek hebben overleefd. Sommige methodes komen feitelijk zelfs neer op hersenspoelen. Andere worden door deskundigen aangemerkt als gevaarlijk voor de gezondheid.
• De vaststelling dat na de behandeling 70% van de geslaagden clean blijft is een verzinsel van Narconon, en het slagingspercentage varieert, afhankelijk van de bron die te allen tijde ligt binnen de Scientologykerk. Feit is echter dat het slagingspercentage in vergelijking met andere afkickcentra niet afwijkt van de slagingspercentages daar.
• De communicatietrainingen komen feitelijk neer op psychische manipulatie. Uren in stoelen tegenover elkaar zitten en elkaar aankijken veroorzaakt een soort extatisch gevoel , en er zijn heel wat van dit soort “Training Routines”, zoals ze genoemd worden.
• Het dagelijks uren doorbrengen in een sauna wordt door medici sterk afgeraden omdat dat bepaald ongezond is. De vitamines, met name B3, die men krijgt toegediend zijn in een dermate hoge dosering dat het door medici volstrekt ongezond en zelfs gevaarlijk wordt geacht. Deze potentieel gevaarlijke methode komt uit de koker van de oprichter van de sekte, L. Ron Hubbard, die het “Purification Rundown” noemde. Hij beweerde dat residuen van drugs achterblijven in lichaamsvet en, zo is ook te lezen in het kader bij het artikel, door het urenlang doorbrengen in de sauna en de vitamines zouden die residuen verwijdert worden uit het lichaamsvet. Dat is volstrekte onzin! De meeste drugs worden namelijk helemaal niet in het lichaamsvet opgenomen, simpelweg omdat ze niet in vet maar in water oplosbaar zijn! Bovendien verdwijnen de meeste drugs op de normale manier uit het lichaam, ze worden namelijk gewoon afgebroken en die afvalstoffen worden vervolgens uit het lichaam verwijderd via de urine! Maar ondanks dat er geen enkel wetenschappelijk onderbouwt bewijs is dat deze kwakzalver-methode zou werken gaat men er gewoon mee door, waarschijnlijk om het afkicken toch een zweem van (pseudo)wetenschap mee te geven.
Kortom, het artikel op zich is weinig op aan te merken, al valt het mij wel op dat “Marcel” niet met eigen naam genoemd wil worden en dat het woord Scientologykerk angstvallig wordt vermeden.
Wat mij wel hogelijk heeft verbaasd is het feit dat de schrijfster van het artikel, Sandra van Maanen, klakkeloos en zonder verder onderzoek de onzin en flauwe kul van de website van het op de leer van Scientology gebaseerde Narconon heeft overgenomen. Want Narconon is dan wel een afkickcentrum, het is tevens een recruteringsinstrument van en voor de Scientologykerk.
Verder zij opgemerkt dat Narconon een selchte reputatie heeft zoals mag blijken uit onder (veel) meer een artikel in Trouw van 1-7-2013 van de hand van Robin de Wever waarin de vloer met deze instelling wordt aangeveegd.

Ik heb deze brief ook aan Sandra gestuurd, waarop zij zo reageerde:
Quote:
Goedemiddag Peter,

Dank voor je uitvoerige reactie op het artikel over Narconon. Voor de
redactie van de Persdienst en mij was de relatie met de Scientology kerk
totaal onbekend. De insteek van het artikel was inderdaad de voorlichting op
scholen vanuit de ervaring van Marcel. Hij wil niet onder eigen naam in het
artikel omdat hij zich schaamt voor zijn verleden.

Ik weet uit ervaring dat voor iedere aanpak (of dat nu voor ziekte,
verslaving of welke problematiek dan ook) geldt altijd dat er voor- en
tegenstanders zijn. Ik begrijp jouw weerstand volledig. Het is goed dat je
een ingezonden brief hebt gestuurd. Het artikel omschrijft de aanpak, de
behandeling, maar vooral de ervaring van Marcel. Het is aan de lezer zelf te
bepalen of die bij hem/haar past. Primair doel van het stuk is
ouders/leerkrachten ervan te overtuigen dat waarschuwing op jonge leeftijd
voor het gevaar van drugs relevant is. In dit opzicht voldoet het verhaal
aan de opdracht.

Nogmaals hartelijk dank voor de reactie. Ik zit al een tijdje niet meer op
facebook, dus je vriendschapsverzoek zal onbeantwoord blijven.

Hartelijke groet,

Sandra

Over het feit dat Sandra toch minimaal, zoals het een goede journalist betaamt, even had gezocht naar de achtergrond van Narconon en zo de link met de sekte die Scientology Church heet had kunnen vinden geen enkel woord.
Jammer.

Een scan van het artikel:

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Scam of Scientology forum index -> Narconon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: